AutoCAD w architekturze krajobrazu

  • Wydawnictwo: SGGW
  • Dostępność: Nakład wyczerpany
  • Autor: pod redakcją Piotra Sikorskiego i Macieja Żołnierczuka
  • Wydawca, rok wydania: SGGW, 2016
  • Liczba stron : 268
  • Oprawa i wymiary: miękka, 210 x 260 mm
  • ISBN: 978-83-7583-641-7

Nauka Autocada dla architektów krajobrazu. Porady przydatne w pracy architekta krajobrazu, projektowanie w przestrzeni 2D, tworzenie obiektów 3D. Książka zawiera praktyczne ćwiczenia do samodzielniej nauki programowania 2D i 3D w Autocadzie.

Celem podręcznika jest przedstawienie sposobu pracy w programie AutoCAD, a także przedstawienie podstawowych możliwości tworzenia wizualizacji w tym programie i programach pochodnych. Autorzy starali się w podać rozwiązania problemów, z jakimi spotkali się w swojej pracy zawodowej. Publikacja zawiera zbiór ćwiczeń odnoszących się do elementów praktycznych, które pozwolą w łatwy sposób zapamiętać i zrozumieć metody działania programu. Dzięki temu wykonanie nawet najbardziej skomplikowanego zadania stanie się możliwe w sposób efektywny, zabierający mniej czasu. Poziom opisanych ćwiczeń jest zróżnicowany i umożliwia zarówno naukę od podstaw, jak również poszerzanie swojej wiedzy związanej z oprogramowaniem. Co warte podkreślenia podręcznik odnosi się zarówno do obszaru płaszczyzny, na którym wykonywane są np. przekroje czy rzuty, jak również przestrzeni trójwymiarowej związanej z wizualizacjami. Przy tworzeniu publikacji starano się zwrócić uwagę na możliwości, jakie dają współczesne technologie, dlatego nawiązano współpracę z firmą Green Fingers, będącą wyłącznym dystrybutorem programu DATAflor stanowiącego niezwykłe narzędzie, stworzone specjalnie pod kątem specyfiki pracy architekta krajobrazu. Możliwości, jakie oferuje ten dodatek, zostały przedstawione w rozdziale 4.

Mamy nadzieję, że podręcznik stanie się przydatnym instrumentem w pracy związanej z obiektami terenów zieleni. Życzymy miłej lektury, zwycięskich projektów i rozwoju na rynku branżowym.

Spis treści
1. WPROWADZENIE ... 6

2. PODSTAWY PRACY W PROGRAMIE NA PŁASZCZYŹNIE (Maciej Żołnierczuk, Piotr Sikorski, Beata Fortuna-Antoszkiewicz, Beata Fornal-Pieniak) ... 10
2.1. INTERFACE PROGRAMU, ZASADY WYDAWANIA, REALIZACJI POLECEŃ ... 10
2.2. NOWY RYSUNEK ... 21
2.3. PODSTAWOWE OBIEKTY RYSUNKOWE W AUTOCADZIE ... 24
2.4. ZOOM – PODGLĄD RYSUNKU ... 38
2.5. METODY RYSOWANIA ... 40
2.6. MODYFIKACJE OBIEKTÓW ... 45
2.7. GLOBALNY UKŁAD WSPÓŁRZĘDNYCH (GUW) I LOKALNY UKŁAD WSPÓŁRZĘDNYCH (LUW) ... 68
2.8. RASTER ... 72
2.9. WARSTWY ... 76
2.10. KRESKOWANIE ... 83
2.11. BLOKI I BIBLIOTEKA – ROLA DESIGN CENTER ... 89
2.12. WYMIAROWANIE ... 102
2.13. EDYTORY TEKSTU – OPIS ... 110
2.14. PRZYGOTOWANIE WYDRUKU ... 118

3. MODELOWANIE 3D (Stanisław Skotnicki) ... 129
3.1. WIDOKI I STYLE WIZUALIZACJI ... 129
3.2. PODSTAWOWE OBIEKTY BRYŁOWE 3D ... 132
3.3. OPERACJA NACIŚNIJ I CIĄGNIJ ... 144
3.4. ALGEBRA BRYŁ W TWORZENIU OBIEKTÓW 3D ... 151
3.5. OPERACJA WYCIĄGNIJ ... 159
3.6. OPERACJA PRZEKRĘĆ ... 166
3.7. OPERACJA PRZECIĄGNIĘCIE ... 170
3.8. OPERACJA WYCIĄGNIĘCIE ZŁOŻONE PRZY TWORZENIU OBIEKTÓW 3D ... 185
3.9. DRUKOWANIE MODELI 3D ... 189

4. DATAFLOR – PROFESJONALNE UDOGODNIENIE DLA ARCHITEKTA KRAJOBRAZU (opracowanie zbiorowe pracowników firmy Green Fingers) ... 194
4.1. SKALOWANIE – TRANSFORMACJA RASTRA ... 194
4.2. SYMBOL LINII ... 197
4.3. SZRAF SKARPY ... 199
4.4. SZRAFOWANIE OBRAZKAMI I ICH EDYCJA ... 199
4.5. WSTAWIANIE OBRAZKA Z QUICK MANAGERA – USTAWIENIA ... 202
4.6. EDYCJA OBRAZKÓW ... 204
4.7. WSTAWIANIE ROŚLIN Z QUICK MANAGERA ... 207
4.8. WSTAWIANIE ROŚLIN Z MANAGERA OBIEKTÓW ... 210
4.9. PLAN WYTYCZANIA ... 212
4.10. MANAGER SPADKÓW ... 213
4.11. ETYKIETY TEKSTOWE ... 215
4.12. LEGENDA ... 218
4.13. PRZEJŚCIE DO SKETCHUP I ADOBE PHOTOSHOP ... 221
4.14. OBIEKTY KRAJOBRAZOWE ... 226
4.15. OŚWIETLENIE ... 236
4.16. RAMKA I TABELKA ... 245

5. MOŻLIWOŚCI TWORZENIA WIZUALIZACJI OBIEKTÓW TERENÓW ZIELENI (Magdalena Nosek) ... 246
5.1. INNE PROGRAMY DO MODELOWANIA TRÓJWYMIAROWEGO ... 246
5.2. ZAAWANSOWANE PROGRAMY DO GRAFIKI TRÓJWYMIAROWEJ: AUTODESK 3DS MAX/MAYA, CINEMA 4D, RHINOCEROS ... 246
5.3. BLENDER ... 247
5.4. SKETCHUP ... 247
5.5. OPTYMALIZACJA PRZEBIEGU PRACY ... 249
5.6. ADOBE PHOTOSHOP ... 249
5.7. MATERIAŁY WYMAGANE DO PRACY ... 249
5.8. PRZYKŁADOWY PRZEBIEG PRACY ... 250
5.9. PRZYKŁADOWA WIZUALIZACJA – PORADNIK ... 251
5.10. EKSPERYMENTY ... 264

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA ... 266