Leśne kąpiele

  • Dodaj recenzję:
  • Wydawnictwo: KOS
  • Dostępność: Wysyłka w 24 godziny
  • Autor: Ulli Felber
  • Wydawca, rok wydania: Kos, 2020
  • Liczba stron : 108
  • Oprawa i wymiary: miękka, 125 x 185 mm
  • ISBN: 978-83-7649-197-4
  • egz.
  • 24,00 zł

Mały poradnik z leśnymi ćwiczeniami

Koncepcja leśnych kąpieli wywodzi się z Japonii, gdzie nazywa się shinrin-yoku, co w wolnym tłumaczeniu oznacza zanurzenie w leśnej atmosferze. W Niemczech ugruntował się termin leśne kąpiele, co oznacza świadome przebywanie w lesie – w celu odzyskania i wzmocnienia własnego zdrowia.

Aby wykorzystać uzdrawiającą moc lasu, nie musisz być osobą szczególnie wrażliwą. Kilkadziesiąt lat badań na całym świecie, z różnych dziedzin medycyny i psychologii dowodzi leczniczej siły lasu – z niesamowitymi wynikami. Jednak jedno nie wyklucza drugiego. Każdy, kto i tak lubi chodzić do lasu, nie potrzebuje dowodów na jego pozytywny wpływ, ponieważ doskonale wie, jak dobra dla ciała, umysłu i duszy jest taka wizyta.

Pozytywne efekty leśnych kąpieli wynikają przede wszystkim z tzw. terpenów – cząsteczek wydzielanych przez drzewa, na które nasz układ odpornościowy reaguje natychmiast, wzmacniając siły obronne organizmu. Wiele terpenów rzeczywiście można poczuć, ponieważ są one częścią wspaniałego leśnego powietrza. Aczkolwiek również sama leśna atmosfera, „zamknięta” przestrzeń, cisza w połączeniu z miękkim dźwiękiem tła, wiele różnych odcieni zieleni - to wszystko ma głęboko uspokajający wpływ na większość ludzi.

Nieważne – stary czy młody, zdrowy czy chory, aktywny czy lubiący domowe zacisze. Nie musisz spełniać żadnych specjalnych warunków, aby korzystać z leśnych kąpieli – potrzebna jest tylko otwartość na las jako miejsce spokoju i siły.

Spis treści

Przedmowa: Witamy w lesie!    

Wstęp

Czym są leśne kąpiele?

Jak działa las?                        

Dla kogo odpowiednia jest leśna kąpiel?         

W Azji i w Niemczech   

Leśne kąpiele: tok po prostu czy z konkretnymi ćwiczeniami?

Leśny wellness: Twój dzień w lesie

Idealne miejsce

Torebka czy torba?      

Lista rzeczy do spakowania     

Chodźmy!        

Rozkoszne dyndanie duszy

Dla dobra lasu

Ćwiczenia

Zielona nić

Zanim zaczniesz-jeszcze jedna wskazówka

CIAŁO:

Oddychanie i medytacja

Strząsanie liści

Oddychanie wiatrem

Zapuszczanie korzeni

Łagodne dyndanie

Uzdrawiające oddychanie

Zmiana punktu widzenia

Bycie lasem

Las na biurku

UMYSŁ:

Uważność i postrzeganie zmysłowe

Ślimacze tempo

Zamknij oczy!

Odkrywcza wyprawa

Zmiana nastawienia - doświadczyć lasu wszystkimi pięcioma zmysłami 

Słuch: Słuchanie szumu

Dotyk: Wyraźnie inny

Smak: Wszystko jest kwestią smaku

Węch: Zapach lasu jest w powietrzu

Wzrok: Zwrócenie uwagi na szczegóły

DUSZA:

Rytuały natury i mocy

Twoje miejsce mocy

Leśna mandala

W cyklu natury

Nie owijaj w bawełnę

Opowieści drzew

Rada drzew

Silne ramię

Drzewo życzeń

Słowo końcowe

O Autorce

Wykaz zdjęć i ilustracji

 

Spacer po lesie

Już to może wystarczyć do zauważalnego zmniejszenia stresu, polepszenia koncentracji i poprawienia nastroju.

Dzień w lesie

Może zwiększyć produkcję komórek NK (ang. natural killers - naturalni zabójcy) nawet o 40%. Według badań, efekt utrzymuje się do dwóch tygodni.

Dwa dni w lesie

Taki pobyt zwiększy produkcję komórek NK nawet o 50%, z efektem trwającym około miesiąca.

 

Podsumowując, leśne kąpiele:

  • pomagają zredukować stres,
  • wzmacniają układ odpornościowy,
  • wspomagają powrót do zdrowia,
  • redukują zaburzenia snu,
  • poprawiają koncentrację,
  • łagodzą problemy z oddychaniem i choroby płuc,
  • zmniejszają ciśnienie i poziom cukru,
  • niszczą potencjalne komórki nowotworowe
  • i tworzą „hormon ochrony serca" - DHEA.