Jak zaangażować uczniów w naukę i zbudować dobry klimat w szkole

  • Wydawnictwo: DIFIN
  • Dostępność: Wysyłka w 12 godzin
  • Autor: Sylwia Gwiazdowska-Stańczak
  • Wydawca, rok wydania: Difin, 2022
  • Liczba stron : 124
  • Oprawa i wymiary: miękka, 140 x 200 mm
  • ISBN: 978-83-8270-067-1
  • szt.
  • 43,00 zł

Poradnik przedstawia optymalny klimat szkoły, który sprzyja efektywnemu uczeniu się. Szkoła ukazana za pomocą metafory drzewa skupia w sobie wiele komponentów, z których każdy odgrywa konkretną rolę w zapewnieniu uczniom dobrostanu – zarówno w perspektywie „tu i teraz”, jak i w odniesieniu do przyszłości (i dorosłości). Ustalenia teoretyczne wsparte są solidnie opracowaną obudową metodyczną w postaci scenariuszy i kart pracy. Dzięki temu poradnik jest materiałem, który nie tylko może zachęcić nauczycieli do refleksji nad własnym ogródkiem dydaktycznym, ale także od razu dostarczyć gotowe rozwiązania do codziennej pracy z uczniami i ich rodzicami.

Poradnik zawiera konkretne wskazówki, jakie można podejmować, aby uczeń był bardziej zaangażowany w naukę i w jaki sposób stworzyć dobry klimat w szkole, tak, aby uczniom pracowało się jak najlepiej. Poradnik skierowany jest do szerokiej grupy odbiorców związanych z pracą w edukacji oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym (nauczyciele, pracownicy oświatowi, psycholodzy, pedagodzy, studenci psychologii i pedagogiki, rodzice).

 

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. DLACZEGO DRZEWA?

1.1. Czym jest zaangażowanie w naukę i klimat w szkole
1.2. Diagnoza szkoły i klasy
1.3. Diagnoza ucznia

Rozdział 2. RÓŻNE RODZAJE DRZEW

2.1. Drzewo relacji
2.2. Drzewo wsparcia
2.3. Drzewo zasad
2.4. Drzewo środowiska
2.5. Drzewo nauki
2.6. Piękne drzewo – poczucie własnej wartości
2.7. Gruszki na wierzbie – uczniowie ze specjalnymi potrzebami
2.8. Jak walczyć ze szkodnikami – czynniki, które negatywnie wpływają na klimat i zaangażowanie uczniów
2.9. Las na ekranie – nauczanie online

Rozdział 3. KTO MOŻE PODLEWAĆ I NAWOZIĆ DRZEWA?

3.1. Jak odróżnić podcinanie drzew od ich niszczenia?
3.2. Pomoc rodziców – skąd rodzic weźmie konewkę?
3.3. Wsparcie szkoły
3.4. Co z tej sadzonki wyrośnie – rola doradcy zawodowego

Rozdział 4. SCENARIUSZE LEKCJI

4.1. Wspólnie ustalamy zasady klasowe
4.2. Integracja w klasie   
4.3. Budujemy relacje i zaufanie – drzewo klasowe
4.4. Poczucie własnej wartości – lekcja wychowawcza
4.5. Słowa ranią bardziej niż nóż – komunikacja bez przemocy
4.6. Mediacje rówieśnicze – alternatywny sposób rozwiązywania sporów
4.7. Współpraca – dobra komunikacja

Rozdział 5. KARTY PRACY

5.1. Drzewo klasowe
5.2. Drzewo zasad
5.3. Drzewo oceniania
5.4. Klasowy ogród

Rozdział 6. TESTY I ANKIETY

Zakończenie
Literatura