Zaangażowanie w naukę i klimat w szkole

  • Wydawnictwo: DIFIN
  • Dostępność: Wysyłka w 24 godziny
  • Autor: Sylwia Gwiazdowska-Stańczak
  • Wydawca, rok wydania: DIFIN, 2021
  • Liczba stron : 200
  • Oprawa i wymiary: miękka, 165 x 235 mm
  • ISBN: 978-83-8270-001-5
  • egz.
  • 47,90 zł
Książka prezentuje dwa nowe pojęcia: zaangażowanie w naukę i klimat w szkole, czym jest i co się na nie składa. Jakie czynniki wpływają na to, że uczniowie angażują się w naukę? Co składa się na klimat w szkole i dlaczego jest on kluczowy dla angażowania się uczniów w naukę? Na te pytania chciałby znać odpowiedź każdy nauczyciel i rodzic oraz pracownik zajmujący się podnoszeniem kompetencji uczniów, tj. psycholodzy i pedagodzy. Zaletą książki są zaprezentowane autorskie badania nad tą tematyką i wyniki porównawcze różnych szkół. Publikacja skierowana jest do szerokiej grupy odbiorców związanych z pracą w edukacji oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym (nauczyciele, pracownicy oświatowi, psycholodzy, pedagodzy, studenci psychologii i pedagogiki, rodzice).

 

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Zaangażowanie w naukę

1.1. Definicje i podstawy teoretyczne zaangażowania
1.1.1. Zaangażowanie behawioralne
1.1.2. Zaangażowanie emocjonalne
1.1.3. Zaangażowanie poznawcze
1.2. Czynniki wpływające na zaangażowanie w naukę
1.2.1. Oceny i ocenianie
1.2.2. Nauczyciele
1.2.3. Rodzina
1.2.4. Osiągnięcia szkolne
1.2.5. Rówieśnicy
1.2.6. Zaangażowanie w naukę a patologie społeczne
1.2.7. Zaangażowanie a osobowość i temperament
1.2.8. Motywacja do nauki
1.2.9. Zaangażowanie w modelach zdolności
1.3. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli i rodziców dotyczące kształtowania zaangażowania w naukę u uczniów

Rozdział 2. Klimat w szkole

2.1. Definicje i podstawy teoretyczne klimatu w szkole
2.1.1. Pozytywna relacja ucznia z nauczycielem
2.1.2. Stosunek do szkoły
2.1.3. Wsparcie w nauce
2.1.4. Nakazy i dyscyplina
2.1.5. Środowisko szkolne
2.1.6. Środowisko społeczne szkoły
2.1.7. Przestrzeganie praw i obowiązków
2.1.8. Zadowolenie z nauki
2.1.9. Zaangażowanie rodziców
2.1.10. Możliwości i zaangażowanie w naukę
2.2. Inne czynniki wpływające na klimat w szkole
2.2.1. Klimat w szkole a osiągnięcia szkolne
2.2.2. Klimat w szkole a patologie
2.2.3. Klimat w szkole a wielokulturowość
2.2.4. Klimat w szkole a nauczyciele
2.2.5. Klimat w szkole w modelach zdolności
2.3. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli i rodziców dotyczące kształtowania dobrego klimatu w szkole

Rozdział 3. Wyniki badań własnych

3.1. Problem badawczy i hipotezy
3.2. Zastosowane metody
3.3. Opis grupy badanej
3.4. Płeć ucznia a zaangażowanie w naukę i postrzeganie klimatu w szkole
3.5. Porównania uczniów uczęszczających do różnych typów szkół
3.6. Uczniowie z niską i wysoką średnią ocen a ich zaangażowanie w naukę i postrzeganie klimatu w szkole
3.7. Związek zaangażowania w naukę i klimatu w szkole z pozostałymi czynnikami
3.7.1. Zaangażowanie w naukę a klimat w szkole
3.7.2. Zaangażowanie w naukę a pozostałe zmienne
3.7.3. Klimat w szkole a pozostałe zmienne
3.8. Zaangażowanie w naukę przed pandemią i w czasie nauczania online
3.9. Skale klimatu w szkole wyjaśniające zaangażowanie w naukę
3.10. Weryfikacja hipotez i interpretacja wyników
3.10.1. Dziewczęta a chłopcy
3.10.2. Zaangażowanie i klimat a typ szkoły
3.10.3. Uczniowie z wysoką i niską średnią ocen
3.10.4. Charakterystyka zaangażowania i klimatu w szkole
3.10.4.1. Związki zaangażowania z klimatem w szkole
3.10.4.2. Związki zaangażowania z innymi zmiennymi
3.10.4.3. Związki klimatu w szkole z innymi zmiennymi
3.10.5. Zaangażowanie i klimat w szkole przed i w trakcie pandemii COVID-19
3.10.6. Jak klimat w szkole tłumaczy zaangażowanie
3.11. Ogólne wnioski, ograniczenia i perspektywy dalszych badań

Rozdział 4. Jak przełożyć wiedzę na praktykę – czyli program dla uczniów i szkół

4.1. Praca indywidualna z uczniem
4.1.1. Praca z psychologiem
4.1.2. Wsparcie nauczyciela
4.1.3. Pomoc rówieśnicza
4.2. Praca z klasą
4.2.1. Warsztaty w klasie
4.2.2. Wyjdźmy z klasą poza szkołę. Jak zaszczepić pasję do nauki?
4.2.3. Rozwiązywanie problemów grupowych
4.3. Praca z nauczycielami
4.3.1. Praca z psychologiem
4.3.2. Warsztaty grupowe
4.3.3. Współpraca nauczyciel – rodzic
4.4. Szkoła marzeń

Rozdział 5. Pytania i odpowiedzi

Zakończenie
Spis rysunków i tabel
Bibliografia