Borówka zeszyt uprawowy

  • Wydawnictwo: Plantpress
  • Dostępność: Wysyłka w 12 godzin
  • Autor: praca zbiorowa
  • Wydawca, rok wydania: Plantpress, 2021
  • Liczba stron : 120
  • Oprawa i wymiary: miękka, 165 x 235 mm
  • ISBN: 978-83-64729-98-0
  • egz.
  • 40,00 zł

Zeszyt uprawowy BORÓWKA – to jedyna taka publikacja na rynku.

Zawiera ona artykuły, w których poruszane są najważniejsze tematy w uprawie borówka, począwszy od wyboru odmian, nawożenia, agrotechniki, aktualnej ochrony roślin przed chwastami, chorobami,  na mechanicznym zbiorze kończąc. Poruszamy również zagadnienia związane z przechowywaniem i obróbką pozbiorczą.

Publikacja opiera się na materiałach, które przygotowane zostały dla miesięcznika „Truskawka, malina, jagoda” przez najlepszych polskich ekspertów branżowych, a została opracowana przez nasz zespół redakcyjny.

 

Owoce borówki wysokiej biją dziś rekordy popularności zarówno pod względem walorów prozdrowotnych (zostały już dawno zakwalifikowane do grupy superowoców), jak i smaku. Kochają je dorośli, ale przede wszystkim są ulubionym owocem najmłodszych konsumentów. Wraz z modą, jaka blisko 40 lat temu przybyła do Polski ze Stanów Zjednoczonych, z roku na rok rośnie liczba i powierzchnia nasadzeń borówki wysokiej. Popyt niejako wymusza podaż, czyli zwiększenie produkcji, a dodatkowo borówka stała się „naszym dobrem eksportowym". W 2019 r. zagraniczna sprzedaż tych owoców wyniosła 8,5 tys. ton, podczas gdy w 2015 r. było to 4,5 tys. ton.

Wielkość zbiorów rośnie jednak nie tylko u nas - rośnie globalnie. Dane branżowych organizacji i portali ekonomicznych różnią się znacznie w kwestii podania wielkości produkcji w poszczególnych krajach. Globalnie jest to już jednak ponad 552 tys. ton, z czego oczywiście trzech największych graczy - USA, Kanada i Peru - dostarcza ponad 308 tys. ton owoców. Przypomnę tylko, że w 1970 r., czyli 30 lat temu, światowa produkcja niebieskich jagód wynosiła niespełna 61 tys. ton!

Niezaprzeczalne jest jednak to, że Polska w 2019 r. plasowała się na wysokim 6. miejscu jako producent owoców borówki wysokiej, po liderach z kontynentu północnoamerykańskiego amerykańskiego - USA i Kanadzie, a także południowoamerykańskiego - Peru i Meksyku oraz Hiszpanii. Za Polską, dostarczającą nieco ponad 4% globalnej produkcji, w pierwszej dziesiątce światowych liderów w borówkowej branży są jeszcze takie kraje europejskie, jak Niemcy, Portugalia i Holandia.

Polscy plantatorzy świetnie wykorzystali uwarunkowania kraju i możliwości eksportowe. Likwidując mniej opłacalne uprawy zakładali nasadzenia innych gatunków sadowniczych, w tym oczywiście borówki wysokiej. Taka postawa obserwowana na szerszą skalę już od ponad 15 lat zaowocowała tym, że z produkcji na poziomie niespełna 5 tys. ton w roku 2005, za rok 2019 odnotowano zbiory wielkości blisko 35 tys. ton!

W niniejszym opracowaniu znajdziecie Państwo szereg informacji i zaleceń przydatnych w produkcji niebieskich jagód, począwszy od odmian i przygotowania pola pod borówkę, przez nawożenie, nawadnianie i ochronę krzewów, po zalecenia dotyczące zbioru i przygotowania owoców do sprzedaży. Jest to kompendium stworzone z myślą o tych z Państwa, którzy albo dopiero zaczynają przygodę z borówką, albo chcą usystematyzować już zdobytą wiedzę i doświadczenie.

Zapraszam do lektury

Dorota Łabanowska-Bury

 

Spis treści

ODMIANY

Odmiany na plantacje towarowe

Wygrać na uprawie borówki

AGROTECHNIKA

Przygotowanie stanowiska pod plantację

Borówka lubi ściółki

Coraz bardziej intensywnie, ale jakim kosztem?

Uprawa w nowych systemach

Gwarancja dobrego zapylenia

Potrzeby nawadniania

Ważna jakość wody do nawadniania

Zasady cięcia krzewów

NAWOŻENIE

Nawożenie plantacji towarowej

Pożywki - skład doskonały

W symbiozie

OCHRONA

Choroby: coraz więcej patogenów

Wirusy i fitoplazmy zagrażają

Szkodniki - obserwacje po kilku sezonach

Muszka plamoskrzydła - koniecznie ją poznaj

Ptaki: czy uda się chronić owoce?

Regulowanie zachwaszczenia

TECHNOLOGIA POST-HARVEST

Zbiór i przechowywanie owoców

Konieczne sortowanie

Naważarki - co na rynku?

Sztuka pakowania - element marketingu