Podstawy przedsiębiorczości dla leśników

  • Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu
  • Dostępność: Wysyłka w 12 godzin
  • Autor: pod redakcją Antoniego Buraczewskiego
  • Wydawca, rok wydania: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, 2018
  • Liczba stron : 451
  • Oprawa i wymiary: miękka, 170 x 240 mm
  • ISBN: 978-83-7160-849-0
  • szt.
  • 59,00 zł

Podręcznik jest próbą przedstawienia uporządkowanej wiedzy dotyczącej przedsiębiorczości i przedsiębiorcy. Omawiane w nim zagadnienia zostały podzielone na trzy zasadnicze części. Pierwszą poświęcono teoretycznym podstawom przedsiębiorczości, drugą - procesowi założycielskiemu i zasadom zarządzania małą firmą, trzecia natomiast zawiera informacje o małych i średnich przedsiębiorstwach działających w otoczeniu gospodarstwa leśnego.

Podręcznik jest syntetycznym opracowaniem wybranych zagadnień z bogatej problematyki ekonomiki małego przedsiębiorstwa. Nie da się przejąć na potrzeby małej firmy bezpośrednio tych metod, technik, koncepcji zarządzania, sposobów prowadzenia biznesu, które sprawdziły się w dużym bądź zostały opracowane na potrzeby dużego przedsiębiorstwa. Prezentowany zakres wiedzy z powodu powyższych przesłanek jest więc zróżnicowany i rozbudowany, ale niekiedy bardzo ograniczony, często zastosowano uproszczenia i pominięcia. Selekcja zagadnień była też podyktowana m.in. ważnością problematyki lub treściami realizowanych przed-miotów na kierunku leśnictwo (np. zarządzanie, finanse i rachunkowość, dialog i negocjacje).

Aby ułatwić poszerzenie wiedzy, podano przy poszczególnych zagadnieniach odsyłacze do bibliografii załącznikowej na końcu każdego rozdziału. Literatura do niektórych zagadnień jest bardzo obfita. Należy pamiętać, że bycie przedsiębiorczym i posiadanie praktycznych umiejętności z tego zakresu to właściwości, które nie zawsze są wrodzone, a można je tą drogą osiągnąć. Na rynku wygrywa ten, kto oprócz intuicji ma jednak merytoryczne przygotowanie do prowadzenia i rozwoju firmy (poznanie przepisów prawa, finansów, marketingu, sztuki negocjacji, etyki oraz zasad zarządzania). Bardziej pogłębione studiowanie tych zagadnień wymaga sięgnięcia do wielu innych specjalistycznych publikacji. Zamieszczenie w każdym rozdziale pytań sprawdzających pozwala na kontrolę i ocenę stopnia przyswojenia studiowanych treści.

Przekazując ten podręcznik, prezentujący podstawowe problemy podejmowania działalności gospodarczej, autorzy wyrażają nadzieję, że przyczyni się on - chociaż w nieznacznym stopniu - do przybliżenia niezbędnej wiedzy z tego zakresu. Podręcznik, jak każda tego typu publikacja, pozostaje na pewnym poziomie ogólności. Mamy nadzieję, że będzie on inspiracją do głębszego studiowania, które wyzwoli zdolność dostrzegania możliwości, których inni nie widzą, pojmowania skomplikowanych reguł gry rynkowej, budowania i przewodzenia.